جرثقیل از قدیم تا امروز

جرثقیل از قدیم تا امروز

جرثقیل از قدیم تا امروز : جرثقیل یک نوع ماشینی است که با یک طناب (سیم یا زنجیر)

و قرقره ، اجسام را به صورت عمودی به بالا می برد .

این عمل بیشتر برای بلند کردن اجسام سنگین و حمل ونقل آنها استفاده می شود .

این دستگاه با استفاده از یک یا چند ماشین ساده با ایجاد یک مزیت مکانیکی اجسامی که حمل آنها فراتر از توانایی طبیعی یک انسان است، استفاده می شود .

جرثقیل برای ساخت و ساز اولین بار توسط یونانیان باستان اختراع شد .

این جرثقیلها برای ساخت بناهای بلند استفاده می شده است. در قرون وسطی ، جرثقیلهای بندر

برای بارگذاری و تخلیه کشتی ها معرفی شدند.اولین جرثقیل از جنس چوب ساخته شده بود .

اما با روی کار آمدن انقلاب صنعتی ، آهن و چدن و فولاد برای ساخت جرثقیل به کار گرفته شد .

برای قرنها ، نیروی ساخت وساز از توان فیزیکی مردان و حیوانات گرفته می شده است .

اولین قدرت مکانیکی توسط موتورهای بخار ایجادشد. در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ اولین جرثقیل بخار معرفی گردید .

به طور تدریجی ، جرثقیلهای مدرن که متشکل از موتورهای با احتراق داخلی یا موتورهای الکتریکی و

سیستم های هیدرولیکی بودند برای ارائه قابلیت بلند کردن مورد استفاده قرار گرفتند .

امروزه جرثقیل ها متناسب با حوزه کاری ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند،

مثلا کوچکترین جرثقیل ها برای کارهای کارگاهی و بلندترین جرثقیلها در ساخت و ساز ساختمانهای بلند به کار گرفته می شوند .

جرثقیل از قدیم تا امروز :

جرثقیل در یونان باستان

 

جرثقیل های ابتدایی، اولین بار توسط یونانیان باستان در اواخر قرن ۶ قبل از میلاد اختراع شد و

از آن برای حمل و نقل بلوکه های سنگی در ساخت معابد استفاده می کرده اند .

بعد از اختراع قرقره و چرخ دنده ، تغییر بزرگی در استفاده از بالابرها به وجود آمد .

بعد از گذشت ۲۰۰ سال ، ساختمانهای یونانیان سبک تر شد و برای ساخت بناها از سنگهای کوچکتری استفاده می کردند ،

به طوری که در دوران کلاسیک یونان ، وزن بلوکهای سنگی برای ساخت بنا ۱۵ تا۲۰ تن کمتر شده بود( مانند بنای پارتنون) .

اگر چه روند تغییر سطح شیب دار به فن آوری جرثقیل هنوز در هاله ای از ابهام است ،

اما به نظر می رسد گذر از شرایط اجتماعی وسیاسی آن زمان و سوق پیدا کردن به سمت اشتغالهای کوچکتر و شرایط به وجود آمده برای ساخت و

سازهای بیشتر از عوامل ایجاد جرثقیل ها بوده است .

اولین شواهد حاکی از اینست که قرقره های مرکب توسط ارسطو ( در سالهای ۳۲۲-۳۸۴ قبل از میلاد )

برای حل مشکلات مکانیکی جرثقیلهای ابتدایی معرفی شد .

 

جرثقیل از قدیم تا امروز

جرثقیل از قدیم تا امروز

جرثقیل در روم باستان

 

به اوج رسیدن جرثقیل در عهد باستان از زمان امپراطوری روم آغاز شد. در آن زمان ساخت و ساز به حد اعلاء خود رسید و ساختمانهای عظیم ساخته شد .

رومی ها جرثقیل ساخته شده توسط یونانیها را در حد بالایی توسعه دادند .

امروزه، اطلاعات مربوط به تکنیکهای بالابرها را مدیون مهندس بزرگ ، ویتروویوس و هرون اسکندرائی هستیم که در نقش برجسته هایی به ثبت رسانده اند .

ساده ترین جرثقیل روم شامل یک میله، چرخ، طناب و یک قرقره سه تایی بود .

در نتیجه یک مزیت مکانیکی ۳:۱ داشت ، که نیروی یک مرد تنهای ۵۰ کیلویی را ۱۵۰ کیلو افزایش می داد .

انواع جرثقیلهای سنگین تر ، ۵ قرقره و بیشتر داشتند. این جرثقیلها می توانست با نیروی ۴ مرد ، حدود ۳۰۰۰ کیلو بار را بالا ببرند .

که اگر به آن «چرخ » هم اضافه می شد ، نیروی حدود ۶۰۰۰ کیلو ایجاد می گردید .

این بدان معناست که در مقایسه با ساختار درست کردن اهرام مصر که برای حرکت یک سنگ ۲٫۵ تنی ، نیرویی در حدود نیروی، ۵۰ مرد نیاز بود ،

قابلیتهای بلندکردن در جرثقیلهای رومی شرایطی را فراهم نمود که برای هر نفر ۶۰ کیلو بیشتر قدرت جابه جایی افزوده شود .

درآن دوران، بناهای رومی که با بلوکهای سنگین سنگی به وسیله جرثقیلهای چند قرقره ای ساخته شدند،

بسیار زیاد است . به عنوان مثال برای ساخت معبد ژوپیتر ، هر جرثقیل ،بلوکهای سنگی ۶۰ تا ۱۰۰ تنی را تا ارتفاع ۱۹ متری بالا می برد .

جرثقیل بندر

 

باتوجه به وضعیت کنونی دانش ناشناخته در دوران باستان، جرثقیلهای بندر که به صورت ثابت و ایستا قرار می گرفتند،

از توسعه های جدید قرون وسطی به شمار می آمدند .

جرثقیلهای بندر ، یک ساختار چرخشی مجهز با دو برابر قدرت تردویل ها بود .

این جرثقیلها در کنار لنگرگاه، برای بارگذاری و تخلیه محموله های کشتی قرار می گرفت .

جرثقیل در اوایل قرون مدرن

 

در این دوره ، از یک برج بلندکننده اجسام که شبیه جرثقیلی که رومیان باستان ساخته بودند استفاده می شد .

این برج توسط معمار دوره رنسانس ( دومینکو فونتانا در سال ۱۵۸۶) ساخته شده بود .

از این گزارش روشن می شود که هماهنگی بالابردن بین گروههای مختلف بالابرها نیاز به مقدار قابل توجهی تمرکز و نظم دارد که

اگر این نیرو به طور مساوی اعمال نشود فشار بیش از حد برروی طنابها باعث پارگی آنها می شود .

از موار د دیگری که در این دوره مورد استفاده قرار گرفت ، کوره یا محل آتش در جرثقیل ها بود .

جرثقیل از قدیم تا امروز :

جرثقیل در انقلاب صنعتی

 

و در آخر با شروع انقلاب صنعتی ، اولین جرثقیل مدرن در بنادر برای بارگیری محموله نصب شد .

در سال ۱۸۳۸ ویلیام آرمسترانگ ، تاجر و صنعتگر مشهور ، یک جرثقیل هیدرولیکی ( وابسته به نیروی آب ) اختراع کرد .

در سال ۱۸۴۵ طرحی ارائه شد که به این انقلاب پیوست .

در این طرح لوله کشی ها از مخزنهای خانگی تا منبع اصلی برای انتقال آب در شهر نیوکاستل انجام شد که

آرمسترانگ برای این طرح پیشنهاد ی داد تا از اضافه فشار آب در قسمت انتهای این سیستم،

برای تامین نیروی یک جرثقیل از نوع آبی (برای بارگذاری زغال سنگ) در باراندازها استفاده شود .

او ادعا داشت که اختراعش ارزانترین و سریعترین جرثقیل سنتی می باشد .

این پیشنهاد به قدری موفق بود که ۳ جرثقیل آبی در اطراف بارانداز شهر نصب گردید .

آرم ظسترانگ در چند دهه آینده به طور مداوم به بهبود طراحی جرثقیل خود پرداخت .

از مهمترین نوآوری های او، خلق باتری هیدرولیکی بود .

از آنجایی که فرایند آب برای استفاده از جرثقیلهای آبی همیشه در دسترس نبود ،

آرمسترانگ برج آبی بلندی ساخت که آب در آنجا ذخیره می شد .

از این جرثقیلها در سال ۱۸۸۳ در نیروی دریایی ایتالیا استفاده شد که هنوز هم در ونیز وجود دارد و احتیاج به تعمیرات گسترده دارد .